Undgå eksamensangst - gode råd og tips inden eksamenLider du også af eksamensangst?

Når eksamen nærmer sig, kender de fleste af os til at være spændte og nervøse på vej ind til det grønne eksamensbord.

Vidste du, at det at være nervøs til eksamen faktisk ofte er gavnligt for os, fordi det skærper vores sanser og hjælper os med at yde mere?

For nogle udvikler nervøsiteten sig dog til decideret eksamensangst – en angst, der kan bunde i mange forskellige ting og som viser sig på forskellige måder.

F.eks. kan den berømte klap gå ned, når eksamensangsten sætter ind, og man kan pludselig ikke huske noget som helst. En ellers dygtig og velforberedt elev risikerer således at dumpe eller endda helt melde fra til eksamen p.g.a. eksamensangst – og aldrig få sit eksamens-bevis.

LÆS OGSÅ: “Jeg er nervøs og rødmer… hvad skal jeg gøre?”
Spørgsmål og svar i brevkassen om mundtlig eksamen

Coaching kan afhjælpe eksamensangst

Mit bedste råd mod eksamensangst handler om at anerkende din angst og forstå, hvad den handler om. Kun sådan kan du begynde at arbejde med din eksamensangst og skabe nye handlemønstre.

Undgå eksamensangst med coaching - gode råd og tips inden eksamenDet kan du f.eks. gøre i samarbejde med en coach, der ved hjælp af spørge-teknik og forskellige øvelser hjælper dig med at ændre oplevelsen af at gå til eksamen – og dermed gradvist fjerne din eksamensangst.

Med en coach finder du frem til de ressourcer, du allerede har. Du får forstærket dine ressourcer og lærer, hvordan du kan “trække de nødvendige ressourcer frem”, når du mærker din eksamensangst.

Og ofte er 2-3 sessioner faktisk nok til at skrue mærkbart ned for din eksamensangst…

Læs f.eks. her, hvordan coaching hjalp Lars til en bedre eksamen.

Se priser og bestil tid til coaching

Men hvad kan du selv gøre for at mindske eksamensangst og få en bedre eksamen?

8 gode råd mod eksamensangst

Eksamensangst – råd nr. 1: Få nok søvn

Det kan selvfølgelig være svært at sove godt, hvis man er meget nervøs for næste dags eksamen.

Bog åben lilleMen sørg for at lade bøgerne ligge om aftenen, foretag dig noget afslappende som f.eks. at se TV eller gå en lang tur, så du får en naturlig træthed i kroppen.

Og gå så i seng i ordentlig tid.

Eksamensangst – råd nr. 2: Brug din krop

Det er vigtigt at holde gang i kroppen – ikke bare på selve eksamensdagen, men også i perioden op til.

Forskning viser, at indlægringsevnen falder markant efter 45 minutters læsning, fordi hjernen bliver træt.

Så husk at holde pauser i læsningen, og brug nogle af pauserne på at gå en tur. Det giver din hjerne tiltrængt fred og mulighed for ordentligt at absorbere det, du har læst.

På selve eksamensdagen er det også en god idé at lave et par fysiske øvelser, lige inden du skal ind til eksamen. Gå f.eks. ned i knæ et par gange eller tag en tur op og ned ad trappen. På den måde mærker du din krop og især dine ben, hvilket vil få dig til at føle dig mere “grounded” og rolig.

Eksamensangst – råd nr. 3: Spis fornuftigt

Undgå eksamensangst - gode råd om kost og søvn inden eksamenPlanlæg dine måltider – ikke mindst på eksamensdagen.

Sørg for at spise sunde små måltider, som holder kroppen og hjernen igang, og som er med til at holde et stabilt blodsukker dagen igennem.

Eksamensangst – råd nr. 4: Drik vand

80 % af hjernen består af vand, og bare et lille underskud på væskebalancen sætter din hjerne i slowmotion, koncentrationen falder og korttidshukommelsen går på pause.

Så sørg for at drikke jævnt med vand dagen igennem.

Eksamensangst – råd nr. 5: Drop alkohol

Det kan være fristende at dæmpe nerverne med alkohol eller andre beroligende midler, men det vil også gå ud over bl.a. koncentrationen og hukommelsen.

Prøv istedet et par fysiske øvelser mod eksamensangst:

Eksamensangst – råd nr. 6: Vejrtrækning

Lav en simpel vejrtræknings-øvelse, når du kan mærke din eksamensangst prøver at overtage.

Find et sted, du kan få lidt ro (evt. toilettet) og luk øjnene. Træk vejret dybt, roligt og helt ned i bunden af maven… iiind og uuud… 3 gange. Dine lunger skal være helt tømt for luft – uden at det er ubehageligt.

Lav vejrtrækningsøvelsen 3 gange med pauser imellem (uden pauserne får du mere ilt, end du plejer og kan godt blive lidt svimmel). Du vil mærke en beroligende effekt med det samme.

Du kan også bruge denne vejrtrækningsøvelse på vej ind i eksamens-lokalet, idet du ved blot én ordentlig vejrtrækning, sænker niveauet af stresshormoner, der ellers sendes rundt i kroppen.

Eksamensangst – råd nr. 7: Mere selvtillid

Hvis du mangler selvtillid i eksamens-situationen, kan du lave den øvelse, der hedder en Power Pose.

Undgå eksamensangst med power pose øvelseStil dig (igen evt. på toilettet) med god afstand mellem fødderne. Få din krop til at fylde (istedet for at krumme dig sammen) og ræk armene i vejret, som hvis du ville råbe: “YES!”.

Hold stillingen 2 minutter og mærk, hvordan din selvtillid vender tilbage og fylder din krop.

Du kan eventuelt supplere selvtillids-øvelsen med at tænke på en oplevelse eller to, hvor du netop havde den ønskede selvtillid (det behøver ikke have noget med eksamener at gøre).

Eksamensangst – råd nr. 8: Sæt ord på

Undersøgelser viser, at det hjælper at sætte ord på sin eksamensangst.

Det kan f.eks. have en god effekt, hvis du kort tid inden eksamen afsætter 10 minutter til at beskrive din angst på et stykke papir. Hvordan føles din eksamensangst? Hvor sidder den henne i kroppen? Hvad fortæller den dig? Bare det at sætte ord på, vil i mange tilfælde mindske din eksamensangst betydeligt.

Du kan også sætte ord på angsten hos en coach, der er trænet i at spørge yderligere ind og hjælpe til at ændre på angsten ved hjælp af coaching-redskaber og f.eks. NLP-øvelser.

Hvad er coaching? Hvordan foregår coaching?

Få en bedre eksamen – gør noget ved din eksamensangst nu

Følg de 8 gode råd og kom godt på vej mod en god eksamen – uden eksamensangst.

Hvis du, efter at have fulgt de 8 råd, stadig er meget nervøs for din kommende eksamen, har du brug for en individuel coaching-session, hvor vi sammen kan arbejde med din eksamensangst.

Undgå eksamensangst - gode råd og tips fra coach Maria Bagger-Hansen · Fotograf: www.maikenkestner.dk

Bestil tid i dag og gør noget ved det nu!

Jeg er klar til at hjælpe dig videre mod en god eksamen – uden eksamensangst.

Med venlig hilsen

Maria Bagger-Hansen
Din personlig NLP Life Coach

Se coaching priser og bestil tid her…

Eksamensangst – 8 gode råd og tips til en god eksamen uden angst
Tagged on:         

Skriv et svar